U hebt het wellicht al eens gezien. Een gaming toernooi dat gesponsord wordt door een bedrijf als het automerk Ford of BMW. Ook universiteiten investeren in Esports of doen mee aan toernooien speciaal ontworpen voor studenten. Hogeschool PXL ontwierp bijvoorbeeld een postgraduaat dat zich richt op Esports. Vroeger waren het voornamelijk bedrijven gerelateerd aan gaming die investeerden in dit soort events, maar nu kijkt de hele wereld uit naar deze vorm van marketing. Waarom doen ze dit nu eigenlijk?
Wat is Esports?
Esports is uitgegroeid tot een miljoenen industrie waarin de meest bekende games als Counterstrike: Global Offensive, League of Legends, Call of Duty, Valorant en Fortnite een plaats gekregen hebben in het hart van vele gamers. Maar wat is eSports nu eigenlijk? Electronic Sports is een term die gebruikt wordt voor het spelen van games op competitieve wijze. Hoewel er verschillende toernooistructuren bestaan, kan er alvast een vergelijking gemaakt worden met bijvoorbeeld het voetbal. Teams en spelers kunnen strijden in seizoenen waar zij voor de landstitel spelen, maar zij kunnen zich om de beurt ook kwalificeren op wereldniveau. Teams en spelers uit verschillende landen en continenten kunnen dan strijden voor de wereldtitel en mogen zich dan voor geringe tijd het beste team of de beste speler van de wereld noemen in die specifieke game.
Hoewel er 1000-en games bestaan, kunnen deze games opgedeeld worden in verschillende categorieën. (figuur 1)
De Pioniers
Om een antwoord te formuleren op het vraagstuk rond bedrijven en Esports kwam ik samen met Sven Mayné, eigenaar van For The Wings. Hij startte het eerste fashionbrand voor gamers en hij is daarnaast ook een man met een echte passie voor eSports. Het is daarnaast ook één van zijn missies om een echte community te creëren in België. Met For The Wings wilt Sven aan de hand van kwaliteitsvolle en stijlvolle kledij gamers verbinden. De middelen die hiervan binnenkomen investeert hij daarna in eSports België. “Gamen is razendpopulair geworden. Het taboe dat je nooit een lief zou vinden of dat gamers nooit buitenkwamen is ondertussen lang achterhaald. Met deze kledij wil ik een herkenningspunt creëren in het dagelijkse leven die vriendschappen nog meer stimuleren.” Aldus Sven Mayné.
Waarom bedrijven steeds meer investeren in eSports is volgens Sven vrij simpel: “Het is een booming business. Reclame is ook goedkoper en tegenwoordig bereik je er ook veel meer mensen mee. Steeds meer mensen gaan uitgesteld kijken, waardoor reclame kan doorgespoeld worden. Ook maken jongeren minder gebruik van kabeltelevisie en kiezen in de plaats voor een streamingplatform zoals Netlix, Disney+, Twitch …”
Tegenwoordig kan u op alle sociale media kanalen reclame terugvinden over games, maar nog opvallender is het feit dat bedrijven toernooien organiseren voor een bepaald spel. Kijk maar naar BMW. In partnership met Psyonix (de ontwikkelaars van het populaire spel Rocket League) organiseerden zij twee toernooien ‘BMW Rocket league open’ en ‘BMW Freestyle Tournament’. Ook investeren zij bijvoorbeeld in teams en populaire streamers die op hun beurt reclame publiceren voor het merk. Met deze publiciteit en naamsbekendheid die bij jongeren en jongvolwassen gegenereerd wordt, hopen zij op korte en lange termijn een blijvende indruk te maken.
Een tweede insteek komt uit het interview met Alexander Dumon. Eigenaar van Adumon en Esports Coördinator bij de hogeschool PXL. Het is Alexander zijn doel om jongeren zo goed mogelijk te ondersteunen in hun passie. “Er gaat bij studentondernemers en gamers veel talent verloren, als wij ervoor kunnen zorgen dat ze zich toch kunnen ontplooien, dan is de missie geslaagd.” Een mooi voorbeeld van deze ondersteuning komt vanuit de Red Bull Campus Clutch Cup voorbije zomer. Hogeschool PXL won dankzij hun harde training, maar ook dankzij de goede ondersteuning die hogeschool PXL aanbood en in het bijzonder de hulp van Alexander. Met deze reden mocht hun team België en hun school vertegenwoordigen in de finales te Spanje.
Natuurlijk komt voor hem de leerling op de eerste plaats, toch is hier voor PXL een deel marketing aan verbonden. Een hogeschool die hun leerlingen goed ondersteunt en er zelf in slaagt om als studenten tot de top 10 van de wereld te horen, zorgt uiteraard voor een zekere naamsbekendheid. Daarnaast zorgt ook de sterke begeleiding en kansen die deze school aanbiedt voor mond-tot-mond reclame bij de leerlingen.
Wat kan u als bedrijf doen?
Esports is een belangrijk onderdeel van de toekomst. Steeds meer bedrijven zien het potentieel hiervan in, maar op welke manier kan dit nu juist gebeuren. Als bedrijf mag u er niet van uitgaan dat een investering op korte termijn een sterke return on investment gaat leveren. Het is dus belangrijk te weten te komen hoe u zich als bedrijf correct profileert om uw doelgroepen op de juiste manier te bereiken en triggeren. Het werken met professionele adviesverleners en een lange termijn strategie zijn hierbij de sleutel.
Bronnen :
https://www.motorbiscuit.com/bmw-sinks-millions-into-esports-to-market-to-future-car-buyers/