Amandis in de pers: 'Hearthunter' in IT

En we staan met Amandis in de 'boekskes' !

Deze keer staan we met ons artikel in de laatste editie van Trendstop ICT en verdiepen we ons in wat de IT-professional écht stimuleert om een nieuwe uitdaging aan te gaan.

En neen, het is niet alleen salaris en thuiswerk (pun intented)

Hieronder vindt u het uitgeschreven artikel in kwestie terug. Het origineel bevindt zich in de fysieke en digitale bijlage van Trendstop ICT (Roularta).

In een overbeviste vijver van IT-professionals kiest Amandis er als IT Recruitment Partner bewust voor om het anders aan te pakken. De perfecte job-match is er pas wanneer het hart van IT-professionals sneller slaat.

IT’ers zijn mensen die vaak zeer rationeel in het werkveld staan. Dat is ook logisch als je kijkt naar hun beroep. De bits en bytes, het streven naar nauwkeurigheid en testbaarheid, de analytische insteek die vaak nodig is. Iemand met een sterke analytische en rationele mindset voelt zich vaak comfortabel binnen een eerder technische omgeving.

Veel recruiters gaan dan ook enkel de technische skillset gaan matchen tussen vacature en kandidaat. Dat is absoluut een must en een zeer goede start om de conversatie tussen klant en kandidaat te lanceren, maar het volstaat niet langer. Artificiële Intelligentie bijvoorbeeld kan ook matchen, zeer goed zelfs, en kijkt daarvoor enkel naar de ‘keywords’. Je kan je dan de vraag stellen wat dan uiteindelijk nog de meerwaarde of de kracht is van een extern recruitmentkantoor.

Wel, Amandis kijkt verder dan de bits en bytes en legt al jaren de focus op wat enerzijds de klant uniek maakt én anderzijds wat de kandidaat echt verlangt. Welke waarden maken een bedrijf uniek? Welke maatschappelijke meerwaarde heeft dit bedrijf en hoe geëngageerd zijn de eigenaars of business managers? Hoe gepassioneerd kunnen ze hun bedrijf en hun solutie verkopen?

Aan de andere kant zitten de kandidaten die ook echt impact willen hebben. In principe kan een .NET developer bijvoorbeeld bij elke onderneming aan de slag die een .NET developer zoekt, maar waarom kiest hij/zij juist voor firma A en niet B? Komt dit door locatie, verloning, thuiswerk, work-life balance? Absoluut, die zaken spelen mee. Maar deze criteria worden vandaag de dag als relatief standaard beschouwd, dus waarom kiezen ze dan toch voor dat ene bedrijf en niet voor het andere? Buikgevoel, klik met de nieuwe collega’s en manager, de kans krijgen om impact te maken en dus op lange termijn kunnen bijdragen aan verandering op grotere schaal. Dat geeft tegenwoordig de finale doorslag en het is net dat stuk dat enkel mensen (recruiters) kunnen begrijpen, voelen en ook uitdragen.

Dit wordt begrepen door de recruitment consultants van Amandis. Tijdens een intake bij de klant wordt de vacature grondig doorgelicht. Hier wordt niet enkel gevraagd naar nodige hard- en soft-skills, maar bevragen ze ook zeer uitgebreid de bedrijfscultuur, retentie, doorgroeimogelijkheden, (mis)match tussen employer branding en proces van onboarding, etc. Omdat Amandis niet enkel matcht op skills, maar ook op dieperliggende waarden en normen, kunnen ze IT-professionals op een correcte en kwaliteitsvolle manier warm maken voor een nieuwe uitdaging. Dit vertaalt zich in verhoogde retentie van IT-professionals bij hun klanten.