“En, welke kleur heeft mijn bedrijfswagen?” Onlangs ook millennials gerekruteerd?

De jeugd van tegenwoordig, dat is toch niet meer zoals vroeger. Als u onlangs juniors heeft aangeworven, hoeven we het u vast niet te vertellen. Het durft tijdens een sollicitatiegesprek al eens botsen met de nieuwste generatie. Ze verwachten meteen een hoog salaris, goede work life balance, ethische en ecologische waarden binnen het bedrijf, maar liefst toch ook een bedrijfswagen. En dit vanaf dag één, want geduld hebben we niet. Tussen haakjes: Ja, ikzelf behoor ook tot deze generatie. Lui, verwend, eigenwijs, onrealistisch… Het is maar een greep uit de beschuldigingen die millennials over zich heen krijgen. Zijn ze dan werkelijk zo anders?

Ja, het leven is vandaag de dag niet meer zo lastig als vroeger. Mensen die vandaag op zoek gaan naar een nieuwe job, en zeker studenten die nu de schoolbanken verlaten, hebben ontzettend veel keus. Ze kunnen het zich permitteren om heel erg picky te zijn. Niet alleen de sollicitant, maar zeker ook de werkgever moeten daarom hun beste beentje voorzetten om de ander te overtuigen.

Hoewel al heel wat inkt is gevloeid over hoe werkgevers moeten omgaan met de notoire millennials, blijven veel werkgevers zuchtend met de handen in het haar zitten. Het lijkt wel alsof ze liefst tien jaar terug in de tijd willen reizen om daar hun juniors te gaan halen, wat helaas tot op heden niet mogelijk is. Daarom kunnen we maar beter leren omgaan met de gevreesde millennials, en ze misschien zelfs begrijpen. Vandaar deze kleine insight in de psyche van een millennial.

It’s not all about the money

Hoewel we misschien zeer materialistisch en geldbelust kunnen overkomen, volstaat een hoog salarispakket aanbieden zeker niet. Verschillende studies wijzen zelfs uit dat monetaire factoren al lang niet meer de belangrijkste drijfveren zijn. Maar wat dan wel? Geef millennials het gevoel dat hun werk belangrijk is. Nog veel meer dan geld verlangen millennials naar zingeving, daarom is het zeer belangrijk om uw doelen duidelijk te communiceren en zo te inspireren. Leg uit waarom u uw werknemer vraagt om bepaalde taken uit te voeren. Als hij/zij daar ook het hogere doel van inziet, en daar vooral ook in gelooft, zal de motivatie veel hoger zijn.

De carrièreladder razend snel beklimmen

Ik haalde het al aan: om hun geduld staan millennials zeker niet bekend. Wanneer ze op zoek gaan naar een eerste werkervaring, dromen ze al snel van functies op management niveau. Het is daarom belangrijk duidelijk inzicht te geven hoe juniors kunnen evolueren in uw bedrijf, en binnen welke termijn promoties haalbaar zijn. Wees hier eerlijk en open over.

Voor wat, hoort wat

Leven om te werken of werken om te leven? Weinig jongeren lijken nog voor de eerste optie te gaan. Als u flexibiliteit van uw werknemers verlangt, moet u die zelf ook wel aanbieden. Denk aan flexibele uren, bespreekbare arbeidsvoorwaarden, ruimte voor activiteiten of opleidingen naast het werk…

Communiceer met millennials zoals met uw eigen kinderen

Zo zijn we meteen aanbeland bij het allerbelangrijkste punt: goede communicatie. Organisatiepsycholoog Aart Bontekoning drukt het prachtig uit en schrijft dat u juniors best gewoon behandelt zoals uw kinderen thuis. ,,Thuis coachen ouders hun kinderen, zijn ze open, bespreken ze van alles en leggen ze veel verantwoordelijkheid bij de kinderen neer. Ouders van deze generatie zitten vaak op leidinggevende posities en doen dat op kantoor anders dan thuis.” Wees dan ook makkelijk en efficiënt bereikbaar, daar dienen smartphones tenslotte voor.

Eigen baas

Misschien zal het u al opgevallen zijn dat de jongste generatie bevelen niet altijd even volgzaam uitvoert. Millennials willen liefst zelf inspraak hebben in de keuze van wat ze gaan doen, of toch op zijn minst een gevoel krijgen van autonomie. Bespreek daarom samen welke projecten op tafel liggen. Motiveer waarom u denkt dat het interessant is om een bepaalde taak eerst uit te voeren en stel zo samen de planning op.

Niet alleen de millennials zullen hier baat bij hebben

Die elementen maken het bedrijf niet alleen aantrekkelijk voor werknemers, maar ook voor klanten, concludeert Bontekoning. ,,Als je binnenkomt bij een bedrijf, voel je het direct. Is de sfeer levendig en open of juist formeel en hiërarchisch? Dat laatste duidt op een ouderwetse cultuur. Sommige bedrijven weten zelf niet eens waar het aan ligt.” De oudere generatie moet jongeren dus ondersteunen om dingen te doen waar ze energie van krijgen. Zelf worden ze zo geïnspireerd om dingen vanuit een vernieuwend perspectief te herzien. Om eens zot te durven doen en iets totaal anders uit te proberen.

Als iedereen openhartig communiceert en naar elkaar luistert, kunnen de generaties elkaar zo in balans houden. Bij Amandis bijvoorbeeld krijgt iedereen de kans zijn zegje te doen over de gang van zaken. Als we ideeën hebben om bepaalde bedrijfsprocessen te verbeteren, wordt daar ook effectief naar geluisterd. Zo krijgen we het gevoel dat we effectief kunnen bijdragen aan de organisatie, en van frisse ideeën profiteert de werkgever uiteindelijk ook.

 

Bronnen:

Stricker, B. (2011). The New Workplace Currency – It’s Not Just Salary Anymore: Cisco Study Highlights New Rules for Attracting Young Talent Into the Workplace. NEWS RELEASE Cisco, 1–2.

https://www.l1nda.nl/2018/01/16/zeven-tips-om-millennials-om-gaan-op-werkvloer/

https://www.randstad.nl/werkgevers/kenniscentrum/arbeidsmarkt-en-flexibiliteit/5-manieren-om-millennials-te-managen

https://www.roberthalf.be/nl/tips-werkgevers/employer-branding/hoe-haalt-u-het-beste-uit-millennials-op-de-werkvloer

https://blog.liantis.be/nl/personeelsbeleid/wat-verwachten-millennials-van-een-eerste-werkgever

https://mannenzaken.news/actueel/de-50meer-man-blijft-gasgeven/

https://www.ad.nl/ad-werkt/benader-millennials-op-t-werk-net-zo-als-de-kinderen-thuis~aaac4d9a/?referer=https://www.google.com/&