De impact van employer branding op de rekrutering van ICT-talent

Het vinden en houden van het juiste ICT-talent is een must voor het succes van bedrijven. Zij kiezen er dan ook meer en meer voor om zich in dit proces te laten ondersteunen door een gespecialiseerd selectiekantoor zoals Amandis. In de zoektocht naar nieuw talent voor onze klanten merken we dat het imago van de werkgever steeds belangrijker wordt.

Nog voor kandidaten op een kennismakingsgesprek komen, vormen ze een mening over een potentiële werkgever. Ook hebben ze in de aantrekkingsfase vaak een beperkte kennis over de organisatie of functie. Het imago van het bedrijf kan dus een belangrijke rol spelen in het al dan niet solliciteren voor een job. We merken dat de hoeveelheid sollicitanten die positief reageren op een door ons aangeboden vacature sterk afhangt van de employer branding van onze klant. Voor deze die meer investeren in het uitbouwen van een aantrekkelijk imago, ontvangen we dus opvallend meer positieve reacties.

Naast de kwantiteit van kandidaten, wordt ook de kwaliteit beïnvloed. Voor klanten met een succesvolle employer branding strategie, vinden we vaker en sneller de witte raaf. Ook de competenties van gevonden kandidaten matchen sterk met de functievereisten uit de vacature. Daarbovenop merken we dat gevonden kandidaten langer blijven werken in bedrijven met een sterk imago.

Ambassadeurs

Kortom, het is als bedrijf van groot belang te werken aan het beeld dat potentiële medewerkers vormen. Zorg er eerst en vooral voor dat de huidige medewerkers sterke ambassadeurs zijn.  Bepaal een identiteit en zorg dat iedere medewerker weet waar jullie als bedrijf voor staan. Zij komen immers het geloofwaardigst over bij anderen buiten de organisatie. Met die reden worden sites, met bedrijfsreviews van huidige of vorige werknemers, zoals Glassdoor steeds populairder.

Zichtbaarheid

Ten tweede kan het verhogen van zichtbaarheid van jouw bedrijf ervoor zorgen dat je je imago op een positieve manier kan beïnvloeden. Gebruik hiervoor verschillende kanalen. Aan de basis ligt een professionele website en het creëren van content op social media. Verder kan men events organiseren voor klanten/partners of deelnemen aan relevante awards. Het kan nog creatiever. Steeds vaker wordt er in de IT sector gebruik gemaakt van webinars of employee vlogs. Zo bereik je op een interactieve manier een breder publiek en heb je meer kans het juiste talent te enthousiasmeren.

Samenwerking externe partij

Tot slot kan het als bedrijf helpen om samen te werken met een externe partij voor het zoeken naar nieuw talent. Het is belangrijk voldoende tijd te investeren in deze zoektocht, wederzijdse verwachtingen af te stemmen en te investeren in het uitstralen van een positief imago. Als selectiekantoor vormen wij met andere woorden het uithangbord van onze klanten naar de kandidatenmarkt. Bij het zoeken van het beste talent is het dan ook onze taak mee te bouwen aan hun employer branding.

Indien u graag verneemt hoe wij als Amandis ook hierin een meerwaarde kunnen betekenen dan kan u ons steeds bereiken op info@amandis.be